Week 2 & 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renil Olsman - WaarBenJij.nu Week 2 & 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renil Olsman - WaarBenJij.nu

Week 2 & 3

Door: Renil

Blijf op de hoogte en volg Renil

07 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Hee aapjes!

Ja ik weet het, ik ben érg slecht in het bijhouden van mijn blog haha. Maar er is hier gewoon te veel leuks om me heen en te veel dingen te doen. Dus komt het er bijna nooit van!

Enniewee, vlak na mijn vorige berichtje, dus 2 weken geleden op donderdag, zijn we met de hele klas naar het Siam museum geweest. Hier kregen we eerst een kort, en heel vaag filmpje zonder clue te zien. Daarna konden we door het museum lopen, dat alles vertelde over het Thailand van de oertijd tot nu. Dat was zeker interessant! Dit was 1 van de warmste dagen die we tot nu toe hebben gehad, dus zagen wij het niet zitten om naar het Grand Palace te gaan, aangezien er altijd gewaarschuwd wordt dat dit zelfs op normale dagen ontzettend heet is. Daarom besloten we om naar China Town te gaan. We wilden met de watertaxi omdat je overal leest dat dit zo mooi is, en iedereen je dat ook verteld.. Nou: Ik heb het eerste ding dat ik écht haat aan Bangkok gevonden. Wat verschrikkelijk is dat! De boot is bomvol, en stopt overal waar maar een pier te vinden is. Ondertussen loopt er een Thaise vrouw de hele boot bij elkaar te schreeuwen dat we door moeten lopen en ruimte moeten maken, terwijl die er toch écht écht niet meer is..

Toen kwamen we aan in China Town. Het was even zoeken, maar toen kwamen in de nauwe straatjes, vol met.. Ja wat was het? Gekke Chinese dingen. Eten, plastic, piepschuim, groot, klein… een echte beschrijving kan ik dr niet echt van geven, maar het sfeertje was er heerlijk! We hebben ook heerlijk gegeten daar, maar Rianne en ik waren iets te fanatiek in het dingen uitproberen, en hebben werkelijk waar het goorste drankje dat ik ooit geproefd heb besteld. Het was een soort… geen idee. Het was ontzettend zoet, dr zaten stukjes in, en het rook ook nog is gek. Daarna zijn we verder gegaan met rondlopen, en hebben we een aantal Chinese temples bekeken.

En toen… was het vrijdag! Eerst hadden nog les, maar daarna vertrokken we met 9 van de 12 klasgenootjes richting Trad! Eerst zijn we met de taxi richting de skytrain gegaan, om vervolgens naar het busstation te gaan. Hier hebben we een ticket gekocht richting Trad, waarna we 6 uur in de bus moesten zitten. Toen we in Trad aankwamen was het al 11 uur, en hebben we snel wat gegeten en zijn toen gaan slapen. Rianne en ik sliepen met zn tweeën in een kamer die dr uit zag als een mand.
Het was er heel warm, zonder airco, maar uiteindelijk hebben we heerlijk geslapen!
De volgende ochtend zijn we met de boot naar Koh Chang gegaan. We sliepen in het Asia backpackers hostel. Eerst was er nog sprake van dat er 1 iemand apart in een andere kamer moest slapen, omdat we een 8-persoons kamer hadden, maar uiteindelijk kregen we voor elkaar dat we met zn allen op 1 kamer konden, super! De meiden die in Sita Villa slapen vonden de bedden heel erg hard, maar wij vonden ze nog prima vergeleken met ons houten plankje in KTN.

Toen we ons spul weggelegd hadden zijn we meteen vertrokken naar het dichtstbijzijnde strand. Het was er heerlijk: Palmboompjes, strand, schommels, hangmatten, zee, zon, ligstoeltjes en een barretje ons voorzag van heerlijke shakes, biertjes, fruit en Bob Marley op de achtergrond. Ohja; en kippen. We zijn de rest van de dag daar gebleven, en hebben ’s avonds in het hostel samen met wat andere backpackers die daar waren biertjes gedronken en spelletjes gespeeld.

Zondag zijn we naar een ander strand gegaan waar we van gehoord hadden. Het strand was aan het andere kant van het eiland en heette White Sand Beach. Nou, die deed zn naam eer aan. Neem in je hoofd een tropisch paradijsje… Ja? Nou dat was het dus, verder geen aanpassingen nodig. Witte stranden, helderblauwe zee en palmboompjes. Tijdens zonsondergang zijn we over het strand gelopen, en vonden we een restaurantje dat honderden gekleurde lantaarntjes had. Hier zijn we gaan eten waarna we weer een taxi teruggenomen hebben naar ons hostel, om er daar weer een gezellige avond van te maken! Maar niet tot zo heel laat want….

Maandag was onze laatste dag op het eiland, en we moesten vroeg op want we gingen snorkelen!! Met de Hollanders werden we om Thais 9 uur opgehaald (10 voor half 10, de boot vertrok om half 10..) en vertrokken we weer richting de zee. Ik vond het echt heel erg indrukwekkend, je was gewoon echt midden tussen de vissen! En er zijn er echt honderden, duizenden zeg het maar.. en dan ook nog het prachtige koraal: Echt wat een vette dag was dit!

De volgende dag moesten we helaas al weer terug, maar toch voelde het wel echt als thuiskomen toen we eenmaal weer in ons kamertje waren. Daarna volgde een paar doorsnee schooldagen, maar donderdag waren we vrij!
Tini, Tessa, Steffi & ik zijn, maar natuurlijk, richting Bangkok gegaan. We zijn eerst naar het Jim Thompson house gegaan. Dit is het voormalige huis van een Amerikaanse CIA agent, die in Thailand een bedrijf dat zijde maakte opzette. Hij had ook nog is ooit architectuur gestudeerd, en was verliefd op de Thaise cultuur. Ohja, en hij is opeens vermist geraakt en niemand weet tot op de dag van vandaag wat er met hem is gebeurd.. Dat hij van Thailand hield was terug te zien in het hele huis, dat een volledige Thaise uitstraling had, maar ook stijlvol en luxe is. Prachtig om te zien! Nadat we naar dit huis waren geweest zijn we naar de Wat Aran gegaan. Van een afstand leek het een tempel die gewoon van grijze stenen was gemaakt, maar als je dichtbij kwam zag je alle mooie figuren er in. Ook heel indrukwekkend! Je kon hem ook beklimmen, en nu houd ik normaal gesproken wel van spannende dingen, en heb ik echt geen hoogtevrees, maar dit trappetje was wel erg stijl, en veilig kon ik het ook niet echt noemen als je er ons 4 en een schoolbus aan Engelse toeristen tegelijkertijd op klimt. Daarna hebben we wat gegeten in de straat dichtbij ons kamertje, en zijn we erg vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we ’s ochtends vroeg richting de eerste community gegaan. Deze was in Ban Nam Pheung, wat maar 2 uurtjes verwijderd is van Bangkok. We gingen hier eerst naar de floating market.. Of nouja, hij dreef dus niet. Er was te weinig water en dus was het een gewoon marktje geworden. Iedereen splitste zich op, en Rianne, Evelien, Marlou en ik zijn samen met een Thais meisje de hele markt over gelopen. Ze liet ons echt alles proeven wat daar was en liet ons alles zien! We mochten ook onze eigen kwarteleitjes bereiden, leuk!

Na die tijd gingen we dan toch echt richting de community. Ik sliep in een huis met Marlou, Evelien en Rianne. Onze house mom van 76 jaar oud, aar dat was niet te zien! Ze had een huis aan de rivier, en je kon Bangkok vanuit daar zelfs zien, terwijl achter ons jungle lag! We hadden een matje op de grond en zelfs een ventilator, dus dit viel nog heel erg mee! So far nog geen helse omstandigheden.
Daarna moesten we meteen weer door, want we gingen leren weven met bladeren. Wij hadden manden verwacht: maar nee! We gingen roosjes maken en een vis. Hier faalde ik helaas hopeloos in, maar het was wel erg leuk om te doen. Na die tijd hebben we een fietstour gehad, over het grootste gedeelte van het eiland. De paden waar we over reden waren vaak stukken beton, van ongeveer meter breed, en er was geen reling en je fietste zo over open water midden door de jungle, als dr iets gebeurde zou je zeker een paar meten naar beneden vallen, maar wonder boven wonder ben zelfs ook ik blijven zitten!

Na de fietstour gingen we avond eten, waarna we weer op de fiets stapten.. dit keer was het donker, en we hadden geen fietslamp! We fietsten een heel stuk en kwamen toen bij een ander stukje jungle aan.. Hier zagen we bomen vol met vuurvliegjes. Wat cool zeg! Het leek net of er een hele mooie soort kerstverlichting in de bomen hing.. Supertof! Toen we terug kwamen stond de boot voor ons klaar voor een tocht over de rivier, het was supergaaf om alle lichtjes van Bangkok te zien en aan de andere kant de prachtige natuur. Ennn… voor de molloten: Dr was een container zoals in WIDM met Mol dr op! Tsjah, dat vind ik dan weer leuk.. Na de boottocht gingen we naar ons huis, omdat je in de community voor 10 uur in huis moet zijn.

Dat was trouwens ook niet te vroeg, want de volgende dag moesten we om 5 uur ons bed uit. Aangezien we redelijk beroerd geslapen hadden voelde dit nog is extra vroeg. We gingen ons douchen, waarna we naar buiten moesten voor de food offering voor de monniken. Deze mogen namelijk niet zelf koken, en dus staan de leden van de communities iedere dag vroeg op om het eten aan te bieden aan hen. We moesten onze schoenen weer uit doen, en toen kwamen de monniken dr al aan.. We schepten het eten dat we hadden voor hen in, en stopten de andere dingen in de tassen die ze bij zich droegen. Toen alles gegeven was gingen we op onze knieën zitten en werden we gezegend door hen. Dat was echt heel erg speciaal om mee te maken!

Daarna gingen we wandelen door de jungle. Dat klinkt denk ik leuker dan dat het was. Het was namelijk half 7 ’s ochtends en we liepen op een markttempo. Verder vonden onze leraren werkelijk elk nietsbetekenend blaadje erg interessant, terwijl wij gewoon erg graag terug wilden.

Toen we eenmaal terug waren kregen we ontbijt in de vorm van soep met daarin rijst, garnalen en kruiden. Maarja, aangezien we toch al zo’n 4 uur op waren moet ik eerlijk zeggen dat dat me goed smaakte! Daarna hebben we Thais gekookt, om vervolgens een boottour te gaan maken. Helaas zaten we met ons achten in een boot, en hadden we slecht 2 peddels.. Ook begon het al een beetje te sputteren, en dr waren echt donkere wolken boven ons hoofd te zien. We vertelden dit tegen onze gids, maar die wilde dr niets van weten: Nee, het ging echt niet regenen, we moesten faster faster en verder de rivier op.
Toen we een stuk weg waren begon het toch echt te regenen.. En toen moesten we nog terug.. Uiteindelijk waren we net op tijd aan wal! Het kwam met bakken uit de lucht, echt heel HEEL veel regen.. Het regenseizoen is officieel geopend.
Dat bleef nog een hele tijd zo, en toen het ongeveer afgelopen was gingen we weer terug richting onze kamer. Zo, dit keer voelde het nog zo veel meer als thuiskomen! En onze kamer met 2 simpele bedjes en een douche voelde als een enorme luxe!

Daarna volgde er weer 2 normale maar lange lesdagen, en vandaag zijn we naar het Bangkok Art & Cultural Centre geweest. Hier kregen we eerst een presentatie en toen een rondleiding. Daarna mochten we zelf rondneuzen, en ik moet zeggen: Ze hebben daar echt mooie kunst en leuke dingen! Daarna gingen we terug met het busje, en we waren van plan om heerlijk naar het zwembad te gaan.. En toen begon het weer te onweren. Helaas dus.. We gingen naar de Green Room om daar te eten, en hebben daarna een filmpje gekeken, ook wel is lekker burgerlijk. En toen, ja toen moest toch echt mn blog een keer bijgewerkt worden.

En nu is het bedtijd.. Dus snaveltjes dicht en oogjes toe.

Dag Hansen, Wiederschnitzel!

• 08 Mei 2014 - 10:57

Teuneke:

HI meisje, leuk verslag. Zo te lezen heb je een druk programma. Dat van dat voedsel aan de monniken geven komt me bekend voor. Hebben wij ook eens gedaan in een hotel in Phuket. Heel vroeg op en op blote voeten.
    En geen oogcontact tijdens het geven. Iedere bhoedist moet 1 jaar van zijn leven monnik zijn. Blij dat je de Tom Yam soep lekker vindt. Kun je al wat beter tegen het gekruide eten?
    Hoop dat je nog een verslagje plaats voordat je de bush in gaat. Sukses. Liefs, ook van opa.